Cijfers van cliënten voor Woonzorgnet blijven op pijl
Er wordt veel waarde gehecht aan de tevredenheid van cliënten bij Woonzorgnet. Een van de manieren om daarachter te komen is het jaarlijkse cliënttevredenheidsonderzoek (CTO). Een enquête voor cliënten van Woonzorgnet. Hier krijgen bewoners en mensen die ambulante ondersteuning van Woonzorgnet krijgen de gelegenheid om hun mening te delen, aan te geven wat er goed gaat en waar nog verbetering mogelijk is.
Jaar op jaar nette cijfers
De uitkomsten van het onderzoek zijn in september gepresenteerd aan Woonzorgnet. Een brede vertegenwoordiging vanuit de organisatie was aanwezig; de voorzitter van de Cliëntenraad, Teamleiders, vertegenwoordiging vanuit de RvC en een aantal medewerkers. De presentatie werd verzorgd door Dinand Getkate namens onderzoeksbureau Triqs: “Een belangrijke conclusie die we kunnen trekken is dat ondanks de coronaperiode een stijgende lijn zichtbaar blijft.”
Opvallend
Met een 7,7 ligt het gemiddelde cijfer ligt een tiende hoger dan in 2021. Voor beschermd wonen. Het gemiddelde cijfer voor ambulant (begeleid zelfstandig wonen) ligt zelfs op 8,4. “De begeleiding krijgt een goede beoordeling. Er is begrip, geduld, persoonlijke aandacht en mensen geven aan dat zij serieus genomen worden. Door een hoge response geeft dit een representatief beeld.” aldus Dinand. “Wat ook opvalt is dat ‘Inspraak en keuzevrijheid’ hoog scoort, beschermd wonen zelfs een vol punt boven de benchmark. Ook de deskundigheid van begeleiding, beleefdheid en beschikbare tijd in de ondersteuning scoren erg hoog. Het overgrote deel van de mensen zegt goede ondersteuning te krijgen voor een gezondere leefstijl.”
Er is ook altijd iets te verbeteren
Hanne Derickx, directeur Woonzorgnet geeft aan: “We meten, constateren en verbeteren waar nodig. Dit is een proces waar we continu aandacht voor hebben.” Woonzorgnet zet zich in om kwalitatief goede huisvesting te bieden. Voor drie locaties zijn we op zoek naar alternatieve huisvesting. Dit gaat moeizaam in de huidige woningmarkt. Desondanks is het cijfer voor woon- en leefomstandigheden hoger is dan vorig jaar. Per locatie wordt gekeken wat er lokaal georganiseerd kan worden om wooncomfort te vergroten.
Betrokkenheid medewerkers zichtbaar in de resultaten
Hanne: “Ik ben heel tevreden met deze uitkomsten. Het is onze doelstelling om de stijgende lijn door te zetten. Dat we goed scoren is te danken aan de inzet van de teams op de locaties. De betrokkenheid en passie van onze medewerkers zijn terug te zien in de uitkomsten van het onderzoek, dat waardeer ik enorm.”
Jaarlijks terugkerende thema’s
- De onderzoeksvragen van het cliënttevredenheidsonderzoek zijn ook dit jaar weer verdeeld onder negen thema’s:
- Bereikbaarheid van de begeleiding
- Informatievoorziening
- Inspraak en keuzevrijheid
- Omgang met de begeleiding
- Deskundigheid van de begeleiding
- Veranderingen in klachten en functioneren
- Woon- en leefomstandigheden
- Maatschappelijk herstel
- Informatie-uitwisseling tussen zorgverleners
- Algemene mening over de instelling